تاریخچه عروسی در جهان

تاریخچه عروسی در جهان

این پدیده یعنی ازدواج که بنیان های یک خانواده است، طی هزار سال توسعه و تغییر یافته تا به مراسم رایج در این سال ها رسیده است که همچنان نیز این تغییر و تحولات ادامه دارد. دلیل اصلی این تغییر وضعیت فرهنگی اجتماعی جوامع و نگاه به ازدواج است خوب، ازدواج چگونه در تاریخ اعمال شد و چه چشم اندازهایی داشت؟

بیایید با هم نگاهی بیندازیم:

ابتدا تعریفی از ازدواج داشته باشیم

 

ازدواج چیست؟

تاریخچه ازدواج

ازدواج در جوامع و فرهنگ های مختلف

تاریخچه ساقدوش

تاریخچه دسته گل عروس و پرتاب آن

تاریخچه لباس عروس

تاریخچه تور عروس

تاریخچه تاج عروس

 

 

 

 

ازدواج چیست؟

ازدواج تعهدی قانونی بین زن و مرد است که طی آداب و رسومات و عقایدی انجام می شود. که پس از آن عروس و داماد وظایف و حق و حقوقی خواهند داشت. این پدیده جهانی است و در فرهنگ و کشورهای مختلف با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. اما منظور اصلی آن علاقه، مهر و محبت بین زن و مرد و تقسیم کارها و همچنین زاد و ولد است.

 

 

تاریخچه ازدواج

خواستگاری، همانطور که در شرایط امروز می دانیم، تا قرن شانزدهم مطرح نشد.

قدیمی ترین نامه عاشقانه شناخته شده توسط همسر سومر کینگ سو سین که در 2500 سال قبل از میلاد در بین النهرین یعنی جنوب عراق امروزی حکومت می کرد، بر روی یک لوح سنگی نوشته شده است. و اولین سند ازدواج در بین النهرین پیدا شد.

درواقع سومریان جز اولین و قدیمی ترین تمدن ها در جهان بودند.

همچنین ریشه استفاده انگشتر و حلقه نامزدی به یونانی ها بر می گردد، یونانی ها ادعا کردند که در انگشت حلقه در سمت چپ رگ وجود دارد. گفته می شد که این رگ یک رگ عاشقی است و تا قلب بالا می رود. با این حال، اگرچه امروزه ثابت شده است که هیچ رگی وجود ندارد که مخصوص انگشت حلقه باشد. همچنین در اسطوره های باستان خدای عشق و جنون و دیوانگی همان تمثیل قلب تیر خورده را دارند که روایت جالبی دارد.

 

 

تالار لوتوس که بهترین تالار پذیرائی البرز میباشد در این مقاله به بررسی تاریخچه ازدواج در جهان پرداخته است.

 

 

ازدواج در جوامع و فرهنگ های مختلف

ازدواج توسط جوامع به طرق مختلفی درک و اجرا می شد. در اینجا توضیح مختصری در برخی جوامع وجود دارد:

چین:

معمولاً چینی ها به مراسم سنتی پایبند هستند و خانواده ها نقش اساسی در این مراسم دارند و جوانان را تشویق به ازدواج می کنند. آنها در بعضی مراسم ها عقاید خاص و عجیبی دارند، مانند گریه کردن عروس یک ماه قبل از عروسی که نشانه ای از شادی او برای مراسم عروسی اش می باشد که البته در خانواده های مدرن کمتر به آن پایبند هستند. همچنین به رنگ قرمز که نشانه عشق است در مراسم عروسی توجه ویژه دارند.

هند:

در خانواده های سنتی معمولاً پدر عروس برای دخترش یک داماد انتخاب می کند اگرچه در خانواده های مدرن تر این انتخاب توسط خود عروس و داماد صورت می گیرد. سپس مراسم عروسی شکل می گیرد و استفاده از زردچوبه و زدن آن به صورت عروس و داماد برای آنها خوش یمن است همچنین عروس هنگام ورود به خانه داماد طی مراسمی پای خود را به کوزه برنجی می زند تا بریزد که این را نشانه برکت و خوشبختی برای عروس می دانند.

ایران:

در دوره های باستانی و هخامنشی، داماد با ساز و آواز به خانه عروس می رفت تا او را به خانه خود ببرد. و زن و مرد تحت عناوین مختلفی ازدواج می کردند، مانند پادشاه زن، چاکر زن، ایوک زن، دسر زن و خود سر زن که هر کدام به جهت خاصی استفاده می شد مثلاً اگر زن بیوه مجدد ازدواج می کرد این ازدواج چاکر زن نام داشت.

مصر باستان:

اندوگامی در مصر باستان انجام می شد یعنی با محارم خود ازدواج می کردند. فراعنه به خاطر تاج و تخت با خواهرانشان ازدواج می کردند.

یونان باستان:

در یونان باستان عشق پس از ازدواج شروع می شود. داماد برای مادر شوهر خود هدایایی می خرید و پدر عروس جهیزیه را تهیه می کرد.

 

 

همانطور که می دانید جشن عروسی و تشریفات مجالس عروسی متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم هر کشور انجام می پذیرد.| تالار لوتوس

 

 

تاریخچه ساقدوش

تاریخچه ساقدوش به زمانی بر می گردد که در برخی از قبایل برای ازدواج دختری را انتخاب می کردند و داماد باید این دختر یا عروس خانم را می دزدید. برای اینکه بتواند این کار را راحت انجام دهد افرادی از قبیله خود یا دوست و آشنا را همراه با خود برای دزدی می برد که امروزه به ساقدوش داماد یا شاه بالا معروف است. همچنین برای ساقدوش عروس خانم بعضی از جوامع معتقد بودند اگر افرادی همراه او باشند، از شر شیاطین به دور خواهد بود. امروزه برای اینکه عکس های زیباتری با ساق دوش ها با لباس مشترک داشته باشند، عروس و داماد چند ساق دوش را برای مراسم عروسی خود انتخاب می کنند.

 

 

تالار لوتوس به چه دلیلی یکی از بهترین تالارهای پذیرایی کرج است؟

 

 

تاریخچه دسته گل عروس و پرتاب آن

تاریخچه دسته گل عروس به یونان باستان باز می گردد که دسته های برگ های تزئین شده را که نماد خوش یمنی و پاکی بود به دست عروس یا لباس آن وصل می کردند و به مرور زمان این سنت و استفاده از گل های متنوع و رنگارنگ بیشتر مورد توجه قرار گرفت و پس از مراسم عروسی نیز به علت یادگاری یا خوش یمنی بخشی از لباس عروس یا دسته گل را به دیگر مهمانان می دادند. امروزه پرتاب دسته گل عروس یا هدیه های کوچک که در مراسم عروسی به مهمانان می دهند به دلیل همین خوش یمنی است.

 

 

تاریخچه لباس عروس

در دوران باستان و قرون وسطی معمولاً لباس عروس و داماد فقط برای اشراف زادگان و پرنسس و ملکه ها بود و مردم عادی چیزی به عنوان لباس عروس خاص نداشتند.

لباس عروس در فرهنگ هایی مثل چین و هند به رنگ قرمز بوده است اگرچه همچنان در مراسم های سنتی نیز این رنگ استفاده می شود، در برخی از جوامع نیز از رنگ آبی استفاده می کردند چراکه رنگ آبی را نماد پاک دامنی می دانستند. شکل و ظاهر لباس هم در فرهنگ های مختلف متفاوت بود تا اینکه ملکه ویکتوریا تصمیم گرفت از رنگ سفید برای لباس عروسی استفاده کند و پس از آن در بیشتر کشورها این رنگ رایج شد و به نظر می آمد هیچ رنگی بهتر از سفید نمی تواند پاک دامنی یک زن را نشان دهد، همچنین او را با تاجی از گل شبیه به فرشته های آسمانی می کند. بنابراین امروزه از رنگ سفید برای لباس عروس استفاده می کنند اگرچه مدل های مختلفی برای لباس عروس می باشد اما معمولاً لباس بلند که متانت عروس را نشان می دهد استفاده می شود.

 

 

لباس عروس، تور عروس و تاج عروس در فرهنگ های مختلف به شکل های متفائت است و معمولا هیچ قانون ثابتی برای آن وجود ندارد| تالار لوتوس بهترین تالار عروسی در کرج

 

 

تاریخچه تور عروس

تور عروس از زمان قدیم در فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. معمولاً جنس آن از پارچه های ضخیم بود، همانطور که در مراسم های قدیمی ایرانی یا مراسم های محلی یک روسری چارقد را روی سر عروس به عنوان تور عروس استفاده می کنند. در بعضی از جوامع این تور نماد پاکی و بزرگی زن بوده است همچنین کاربرد دیگر آن این بود که داماد قبل از جاری شدن خطبه عقد عروس را نبیند. به علاوه ضخیم بودن پارچه باعث می شد عروس جلوی خود را نبیند و برای حرکت نیاز به تکیه بر دستان پدر داشته باشد که این حاکی از آن بود که دختر همچنان وابسته به پدرش است و از او کمک می گیرد. در عروسی های محلی نیز عروس سوار بر اسبی می شود و افسار اسب دست داماد یا پدر عروس است. اگرچه امروزه تور عروس جنبه تزئینی دارد اما در گذشته هرچقدر این تور بلند تر بود نشان از قدرت و پاکی زن بود، حال آنکه امروزه نیز همچنان در بسیاری از عروسی ها دختران تور بلندی را انتخاب می کنند مانند عروسی بازیگر و ستاره معروف هندی، پریانکا چوپرا که بلندترین تور عروسی جهان شناخته شد و طول حدود 23 متر داشته است. لازم به ذکر است رنگ تور ها در زمان قدیم قرمز بود اما ملکه ویکتوریا این تاریخچه را تغییر داد و از رنگ سفید استفاده کرد پس از آن رنگ سفید در بین تمام کشورها در مراسم عروسی رایج شد.

 

 

همانطور که میدانید ازدواج توسط جوامع به طرق مختلفی درک و اجرا می شود. پیشنهاد می کنیم برای یافتن بهترین تالار عروسی، تالار نامزدی و تالار پذیرائی به وبسایت ما مراجعه فرمایید.| تالار لوتوس

 

 

تاریخچه تاج عروس

تاریخچه تاج گل عروس به زمان رومیان باستان باز می گردد که از تاج گل برای احترام استفاده می کردند، کم کم در کشورهای دیگر مثل چین و اسلواکی نیز از تاج گل برای احترام و به ویژه مراسم عروسی استفاده کردند، تا اینکه ملکه انگلیس نیز از تاج گلی در مراسم عروسی اش استفاده کرد و پس از آن در بین اکثر کشورها رواج پیدا کرد و عروس ها از تاج گل یا تاجی الماسی که ملکه ها بر سرشان می گذاشتند استفاده کردند.

 

چگونه بهترین تالار پذیرایی جشن و عروسی را انتخاب کنیم؟

 

تالار پذیرایی , تالار پذیرایی کرج, جشن, تالار پذیرایی مجلل, تالار پذیرایی جشن و عروسی در کرج, مراسم مجلل , خدمات لوتوس, بهترین تالار پذیرایی در کرج, لوتوس, تالار لوتوس, مراسم عروسی, ازدواج, ساقدوش, دسته گل عروس, لباس عروس, تور عروس, تاج عروس

تماس با ما

ورودی نامعتبر است
ورودی نامعتبر است
ورودی نامعتبر است
لطفاً کد امنیتی را به درستی وارد نمائید